söndag 2 maj 2010

50 minuter var målet och....

...49.20 blev det. Tänk att det gick.

Tack Daniel för draghjälpen och tack för sällskapet alla ni 70-80 som passade på att testa banan. Har aldrig sprungit Lundaloppet på riktigt men insåg idag hur härligt det är att klungspringa i sin gamla hemstad.
Har just tagit ett bad och känner mig så nöjd med mig själv. Hur fort jag springer spelar ju egentligen ingen roll men det att jag satte upp ett mål och klarade det - det är hela kicken.

Dags för nya mål, vad gäller löpning så blir det Broloppet. Ska bli kul men det är som Karin Bulle säger: det är vägen som är mödan värd.

Just det - lite pulser och farter. Jag höll ett ganska jämt tempo - de första fem km gick på 24.30 och de sista fem på 24.50. Efter 2.5 km var jag uppe i 158 i puls och sedan låg jag mellan 156-159 nästan hela vägen. Efter stigningen på Olshögsvägens topp bakom Botan på andra varvet hade jag 164 i puls vilket blev dagens toppnotering.

Och grattis Erik, min löpande bloggkollega - du övningslöpte enkelt på 48.20 idag, det kapar du på lördag. Till 47 blankt. Eller 46. Jag håller tummarna. Och Ann flyger fram sina fem km - som vinden.

Jag kan ju tyvärr inte springa själva Lundaloppet på lördag men jag har ett gäng frågor till att bomba Graciela och Daniel med så jag fortsätter blogga nån vecka till. Sen får det vara slut för den här gången.

Må så gott!
Mr 109 kg, 40+ och nu även Sub50

9 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra sprungit Johan. Du gick som en klocka hela vägen. Att du skulle klara 50 min hade jag hoppats på men innerst inne trodde jag att det skulle bli mycket svårt. Nu kunde du till och med vinka till publiken och prata med de andra löparna under loppet. Bakom Botan kom det dock endast någon enstaka bokstav i utandningen men annars verkade du pigg hela vägen.
    Grattis och häng nu i med träningen men ta det försiktigt med knät.

    SvaraRadera
  2. Tack, det kändes bra. Är glad att jag lyckades hålla ganska jämn fart OCH puls. Och min taktik. Det tar jag som ett tecken på att träningen har gett resultat. Och förresten, jag var inte det minsta trött vid Botan, jag hade bara inget att säga.

    SvaraRadera
  3. Bra gjort! - Karin

    SvaraRadera
  4. Grattis riktigt bra jobbat!

    SvaraRadera
  5. Tjusigt, jag är imponerad och glad över att du nu är inte bara är MrSub50 utan även Mr109!

    SvaraRadera
  6. Imponerad! Riktigt bra gjort

    SvaraRadera
  7. Waov, bra kämpat! Efter att bitvis åkt bredvid "Kajan" i skidspåren i Dalarna och senare sett honom utmattad ta sig i mål med rejäla men välförtjänta svettpärlor, blev jag rejält imponerad av din, Johans, löptid!! Kul! Men det är kanske så att du är mer vältränad än vad brandmannen är...;-)

    SvaraRadera
  8. Hörde ditt sommarprogram idag, tack för ett bra program! Hörde att Kajan åkte Vasaloppet, och filmades. Alltså finns han än. För många år sen varnade du för att gå in på www.kajan.com, "det är en porrsida".. Vilket den aldrig varit, faktiskt. Du kan kolla själv! Vill du ta över domänen så hör av dej via mail till mej!
    Mvh
    kaj.andersson at kajan.com

    SvaraRadera