torsdag 25 mars 2010

Frågor inför resan - Del 3

Hej igen!
Börjar känna igen viss stress i dina svar, Daniel. (Är jag störig? Det var inte min idé att tillfråga mig, haha.)
Jaja, lite korkade frågor från en 111-kilos joggare är inte värt att missa flyget för. Eller, jo, kanske.

Dina svar hjälper mig iallafall att begripa det här med pulsträning. Snart har jag ett sådant grepp om det att jag kan presentera "Pulsträningens 10 budord". Nja, kanske inte men nåt åt det hållet.

Först några enkla frågor till bara.

1) På vilka pulser/procent av maxpuls uppstår mjölksyra resp transporteras den bort?
2) Om man under ett pass/lopp får mjölksyra - är det kört och den kommer tillbaka oavsett vad jag gör eller kan man hitta tillbaka till ett bra tempo? Hur?
3) Efter hur lång tid i passet ska man ligga rätt i puls? Gäller samma regel oavsett typ av pass?
4) Vilopuls mitt på dagen, hur mycket skiljer sig den från den jag uppmäter direkt när jag har vaknat? Hur påverkar hunger, att jag just ätit etc? Vad ska jag göra/inte göra för att kunna få en relevant uppfattning om min vilopuls dagtid? Går det öht? Anledningen jag undrar är ju för man ska kunna bedöma förhöjd vilopuls om man är lätt förkyld och försöker bedöma huruvida man ska träna eller ej.


Tack på förhand!

3 kommentarer:

  1. Förkylningen verkar ha tagit hårt på dig Johan. Bara 111kg nu?

    SvaraRadera
  2. jaså, den såg du. Observant. Jo, 1 kilo slem och snor ligger i små högar här i huset. Ska försöka att lägga ut nån bild imorgon. Om du råkar gå ner ett kilo kan du inte ha långt kvar innan du kan åka som handbagage på flyget. Prova på lördag, vetja.

    SvaraRadera
  3. Nu har du lugnat ner dig eller sover du?
    Fyra sena svar.
    1. Det bildas alltid mjölksyra i kroppen men när det går över 4 mmol/l börjar man få problem för då byggs det på hela tiden om man inte sänker farten. Detta infaller vid ca 80-90% av maxpulsen. Ju bättre tränad du är desto högre procenttal.
    2. Svårt att komma tillbaka efter att ha dragit på sig syra. Mer vältränad desto bättre syratransport. Efter att du lärt känna din kropp kommer du inte att syra ner dig i första taget. En del lär sig aldrig även om de är vältränade.
    3. Är du inte uppvärmd tar det ca 6 minuter. Är mitt inne i ett intervallpass tar det bara 40-60s.
    4.Vilopulsen tas bara på morgonen innan man går upp. Under dagen är det så många andra faktorer som stör och då får man inget värde som man kan använda sig av.

    SvaraRadera