torsdag 25 mars 2010

Terminologi

En liten lunchtanke. För att förstå tankarna bakom ditt träningsupplägg, Daniel, behöver jag utveckla lite ordkunskap. Såhär tänker jag idag, rätta mig när jag har fel. Och lägg till om det är nåt jag missat.

Distanspass

Här vänjer jag kroppen att springa länge. Jag springer i ett tempo som jag kan hålla, i princip, hur länge som helst.

Tävlingspass

Jag ligger i det löptempo och till den puls som jag ska kunna hålla under ett helt lopp. Jag får ingen mjölksyra.

Tempopass

Jag ligger aningen över mitt tävlingstempo men övar mig att hålla uppe farten över längre sträckor. Jag får lite mjöksyra. Är trött efter passet.

Intervallpass

Jag får mjölksyra som transporteras bort mellan intervallerna. Syftet är att jag höjer min mjölksyratröskel som gör att jag senare kan öka farten i mina andra pass utan att då drabbas av mjölksyra.

Ok, shoot!

1 kommentar:

  1. Jag döper om passen lite.


    Jogging 15-40min: Återhämtning efter tempopass eller ett längre långpass.

    Distans3 0-90min: Vänja kroppen vid belastning av muskler/leder/ligament/mitokondrier=lokal kapacitet

    Kortintervall 15-60s: Förbättra löpstyrkan och snabbheten

    Långintervall 2-10 min: Höja mjölksyratröskeln. Arbetar med hjärtat/andningsmuskelaturen/blodet=central kapacitet

    Snabbdistans 15-30min: Samma som långintervall men också testlopp och förberedelse inför ev tävling.

    Långpass 90 min och uppåt: Samma som distans men också lära kroppen att använda fett som energikälla. Bra att ha med sig i bagaget om man vill tävla på 20km och uppåt=mentalt

    SvaraRadera