torsdag 25 mars 2010

Frågor inför resan - Del 1

Hej igen!

Eftersom jag vet att du, Daniel, ska till Portugal en liten tid och därför inte kommer att vara lika uppkopplad den närmsta tiden tänkte jag bomba dig med frågor som du kan svara på före avresan. Mina följdfrågor på dina svar kommer med vändande post så håll datorn påkopplad.


1) Hur hittar en glad amatör rätt pulszoner till de olika passen? Jag inser att det inte är så enkelt men finns det några enkla räkneknep utifrån maxpuls och vilopuls?


Och sätt gärna lämpliga pulser på de olika passen: Jogging, Kortintervall, Långintervall, Snabbdistans, Distans, Långpass.


Är det samma pulser om man är otränad eller vältränad? Gör gärna en generell lathund så att jag lätt kan fatta tänket.


2) Otränad vet jag vad det är men hur kan en definition för vältränad vara?


3) Vilket av mina träningstempon är lämpat för tävling? Har jag olika för olika lopp? Är det Distans-tempot jag springer Lundaloppet med? Om jag springer maraton, är det lång-tempot jag använder då?


Fler frågor kommer när jag får tid.


Soliga hälsningar

Johan

4 kommentarer:

  1. Hej Johan
    Nu börjar jag beta av dina kluriga frågor.
    Jag börjar i mitten.
    Fråga 2. Vältränad löpare. Svårt att exakt svara på denna fråga men helt säkert kan jag säga du inte befinner dig i denna kategori ännu.
    Man tränar två pass om dagen, springer kvalité varannan dag och kör ett långpass på helgen på minst 30km. Tränar man så här i 10 år är man en vältränad löpare.

    Fråga 1. Pulszoner
    Räkneexempel: 220(q226)-åldern=maxpuls
    Den varierar mellan olika människor och kan slå på upp till 30 slag.
    Vilopuls: 48 för dig Johan
    Ex:Distans ca70% och intervall 85%
    Distans:(220-42-48)x0.70+48=139
    Intervall:(220-42-48)x0.85+48=159

    Allmänt:
    1.Jogging 120-130 50-60%
    2.Distans 130-150 60-70%
    3.Snabbdistans 150-160 70-80%
    4.Intervall 160-185 80-90%
    5.Max(mjölsyra) 185-200 90-100%

    Fråga:
    Farten som du har på dina långintervaller kommer att bli ditt tempo på Lundaloppet. Springer man halvmaraton +2-5min/mil och maraton +5-10min/mil. Detta är ca-tider

    Hade du någon mer fråga eller kommer den i natt?

    SvaraRadera
  2. Först, tack för dina svar. Nu, lite tankar.

    2) Vilket härligt uppbyggligt svar, haha. Finns det inget delmål typ - jag har en återhämtning på x efter x. Eller nåt annat pulsbaserat?
    1) Hur ändras pulszonerna när jag är mer vältränad?
    3) Jo, att jag springer på 5 min/km förstår jag men är det mitt långtempo eller mitt distanstempo som har förbättrats? Frågan är alltså - vilket träningspass är det som småningom blir mitt tävlingstempo?
    Hoppas att du förstår.
    / Johan

    SvaraRadera
  3. Hej igen
    2. En bra måttstock är även hur snabbt du återhämtar dig efter ett tufft intervallpass. Du ligger och matar på vid din tröskel på intervallerna. När du avslutar passet kanske din puls stannar på 162. Klarar du att komma ner under 130 inom 60s är detta ett tecken på att du är på väg in i gruppen "vältränad"
    1. Pulszonerna ändras inte när man blir mer vältränad utan man utnyttjar fler zoner. Tränar man två pass i veckan blir det så klart svårt att utnyttja fler zoner än två. Lägg 80% i zon 2 och 20% i zon 4. Det som ändras är att man kan ligga på den högre procenten i zonerna när man blir mer tränad.
    3. Intervallpasset/snabbdistansen kommer att vara farten på Lundaloppet om man inte vikt ner sig på vägen

    SvaraRadera
  4. "Om man inte vikt ner sig" - jo, jag hör passningarna. Här viks inget ner Och du, glöm inte att jag förflyttar +100 kilo och du -50 kilo.

    SvaraRadera