söndag 25 april 2010

En vecka kvar

Testloppet närmar sig och formmässigt är jag en bit från att klara målet men med lite träning till och sedan en smart uppladdning kan det gå. Frågor om det på slutet. Iallafall, idag sprang jag ett konstigt pass, kan det ha varit snabbdistans? Iallafall 3 km + 2 km (med 3 min vila emellan) i pulszonen 158-163. Jag la upp ribban på 4.40-tempo och sedan fick det bära eller brista. Löpbandet är super i sådana här sammanhang och det är bara att kuta på, farten kommer ju med knapptryckningen. Allt gick bra även om det var tungt. Första trean nådde jag 158 efter 2.3 km. På tvåkilometaren nådde jag 158 efter 600 m och i mål når pulsen precis 164. Pulsfall till 130 sedan på 57 sek.

Ja, det var tungt idag och knäet var dessvärre lite svullet igen. Två pass (mån+ons) kvar sedan måste jag vila mig iform, tror jag.

Nu frågedags. Graciela och Daniel, on your marks!

Båda, jag tänker på testloppet på söndag - hur ska jag disponera loppet, utgångsfart etc? Ska jag äta och dricka något speciellt, före, under, efter? Annat att tänka på?

Graciela, maträtter är ju toppen men ibland kan ju tillbehören vara det som, inte minst, får trista rätter att svänga och dessutom barnen på kroken - bomba mig med så många barnsmarta, goda, hälsosamma tillbehör, såser, sallader, dippar, plockmat och kloka tips etc som du kan. Som exempel kan jag ta mina barns favoritsallad - "Farmors blandning" alt "Ulla-röra" - rivna morötter och rivna äpplen. Av det kan barnen äta hur mycket som helst. Frukt och grönsaker i kombo känns tacksamt, har du fler varianter?

Daniel, min yngste son Adam (12 år) har börjat visa intresse för att löpträna. Han gillar mitt upplägg med tre sorters pass och pulszoner, hur gör jag för att lägga upp ett lämpligt träningsprogram för honom där lusten och glädjen ligger i fokus? Kan du hjälpa mig?

Och Daniel, glöm inte mina frågor från måndagens inlägg (19/4).

Allt för nu, imorgon blir det (förhoppingsvis) 12 km i Skrylle. Vi 19-tiden, tror jag.

/ Johan


5 kommentarer:

  1. get set, go!

    Jo, du har tid att sova ut. Gör det. Frukostförslag (0930-1000):havregrynsgröt, lite torkade aprikoser/fikon(om din mage är van vid torkad frukt annars funkar sylt), solroskärnor, mjölk (mellan). Macka (-or)m skinka, och något grönt (krasse,tomat m basilika, paprika, gurka). Kokt ägg. Dryck c-vitaminbrus i 2dl vatten eller 2dl apelsinjuice. Om kaffe eller svart te komplettera med ett halvt glas vatten. Lunch vid 1330-1400 (3h kvar t start efter matintag), förslag: Pasta (gärna färsk) m pesto, citronmarinerade kycklingbröst m soltorkade tomater, cocktailtomater, kapris och parmesanost. Lite ruccola som dekoration. Om du vill ha ytterligare påfyllning av kolhydrater innan start (40-30min innan) så möjligtvis mosad bana m vaniljsocker eller två-tre tunna plättar m sylt. Jag tycker inte om att äta innan och brukar bara dricka vatten u kortare pass/tävlingar. Har dock alltid med mig en gel eller russin för säkerhetsskull. Testa. Matintag direkt efter loppet, förslag: återhämtningsdryck i form av mjölk med banan/bär till och en proteinbar. Ibland är det lättare att få i sig protein och kolhydrater i form av dryck direkt efter hårt pass/tävling, varför protein/kolhydratpulver i mjölk med ngn bärmix är att rekommendera. Dina funktionärer ska ju också ha något att göra under tiden som du springer. Till middag föreslår jag: ugnsstekt lax med pestotäcke, bulgursallad med goda primörer i (passa på nu!), enkelt och gott. Jag ber att få återkomma angående barnmaten.

    Hade!

    SvaraRadera
  2. Du har gått framåt mycket den senaste tiden både vad det gäller träning och resultat. Visst är sub 50 inom räckhåll.
    Min plan för testloppet är jämn fart. Vi behöver dock några sekunders marginal eftersom vi ska bestiga backen bakom Botan två gånger. Vi kommer att hålla oss på en fart strax under 5.00 när det är plant och lite utför. Inte snabbare än så. Passering 5km på 24.30-24.45
    Du kommer antagligen att känna dig i lite bättre form i slutet av veckan eftersom veckan avslutas med lätt löpning men kl 17.49 den 2 maj kommer det nog att kännas lite i kroppen.
    Svar ang olika pulszoner ligger under den 19/4.
    Vad det gäller träning av barn finns det finns det mycket att skriva så det får vi ta vid ett annat tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Tack för svar bägge två. Eftersom det kan vara en strid på kniven om jag ska hinna, har ni folk som kan hjälpa till med drickalangning vid varvning? Är nu inställd på 4.55-tempo på första varvet. Shit, vad jobbigt det kommer att bli. Daniel, jag utser dig härmed till första, andra och tredje-hare.

    SvaraRadera
  4. Jag fixar med dricka i varvningen. Hoppas kunna ha lite marginal så att jag ska hinna med den biten. Jag är hare hela vägen och kommer att dra för dig. Blåser det motvind på något ställe är det i så fall lä bakom min rygg.
    Hört att det kommer många löpare på söndag.

    SvaraRadera
  5. Wow, låter bra. Jag hade f.ö ett halvdåligt genrep idag, rapport kommer imorgon. Nu måste jag sova. Gonatt. Johan

    SvaraRadera