lördag 24 april 2010

Trög lördag

Go'morron!
Idag var det segt. Ambitionen var att springa Lundaloppstempo för att se hur långt jag kom innan jag nådde 158 i puls. 4.3 km blev det. Jag hade absolut kunnat pressa mig ett tag till men pulsen hade stigit och jag hade aldrig orkat hålla 5.0 min/km i 10 km idag. Hm, en knapp vecka kvar till testloppet och det var inte helt övertygande idag. Jag blev trött. Iallafall, jag joggade resterande 6.7 km och fick ihop mina 11 km som var dagens mål.

Jag var törstig tidigt men hade ingen dryck med mig, kan det vara förklaringen till att det var så segt idag? Att dryck är viktigt på långlopp vet jag men behöver jag ta med dryck även på kortare pass som dagens? Som motionär, hur och vad ska man dricka under träning för att få ut sitt bästa?

Ha en skön lördag
Johan

6 kommentarer:

  1. Du är bra på gång Johan. Dagsformen kan skifta en hel del och vi får hoppas att den infinner sig nästa söndag.

    SvaraRadera
  2. Kul blogg, blev riktigt glad när jag snubblade in här! Duktig du är Johan!
    Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Och till Daniel! Läste din lilla presentation av dig själv och nu är jag ditt största fan! Jag är snart färdig läkare och i en värd av piller och operationer blir jag lycklig av att människor förstår värdet av fysisk aktivitet! Det har räddat mig många gånger:) Tråkigt att läsa att du har MS dock. Kämpa på med allt!

    Karin(igen... i ett soligt Göteborg med löparskorna i högsta hugg:)

    SvaraRadera
  4. Hallå!

    Bra kämpat, är trist när det känns trögt. Anar vinnarskalle;)Jo, dryck i små mängder under pass är viktigt för temperaturreglering, blodtryck (saltbalansen). Då kroppen använder det vatten som frisätts under nedbrytning av glykogen är det inte nödvändigt att dricka överdrivna mängder under ett sånt pass som du genomförde idag (förutsatt att du ätit tillräckligt med kolhydrater dagen innan eller ev timmarna innan passet). Under tränings- och tävlingspass som är längre än en timme kan det finnas fördelar med att inta sportdryck som innehåller glukos, natrium och vissa mineraler (saltbalans-blodtryck, spara glykogenförråd, vissa mineraler boostar/höjer blodglukossvaret). Jag vågar dock inte svara på om din vätskebrist var den avgörande faktorn för den allmänna segheten idag. Kan absolut ha varit en bidragande faktor.

    Ladda om å kom tillbaka!

    Sar så haj

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarer och stöd. Karin, det finns två Danielar, en som följer bloggen och som du syftar på och så coach-Daniel. Men detta har du säkert redan koll på. Må så gott.

    SvaraRadera
  6. Nope, hade ingen koll på det:) Helt och hållet blogg-oskuld så bara nöjd att jag lyckades posta en kommentar:)
    Har du alltid sprungit eller var det här något nytt? Jag tycker att det här med pulsträning verkar intressant...har du något utgångsvärde på din vilopuls?(Om du nu inte alltid har tränat så här mycket)
    Min vilopuls är skyhög och jag har sprungit en mil om dagen i fem år så jag har alltid intalat mig själv att det till stor del ligger i generna.
    Orättvist att du har så långa ben för övrigt...
    Ha det gött!
    Karin

    SvaraRadera