onsdag 21 april 2010

Hoho, var är ni?

Daniel och Graciela, har ni tagit semester eller rent av "vikt ner er" (Daniels favorituttryck)? Här finns massor med inlägg att kommentera.

Efter en vilodag för knät igår var det dags för intervallpass idag. Jag ligger ju en vecka efter i träningsschemat och tänkte ligga på. Huga, det är bara knappa två veckor till mitt sk testlopp. Målet är ju Lundaloppet på 50 minuter och det är en strid på kniven om jag ska fixa det, uppladdingen har ju inte varit optimal. Och idag pekade vågen på 110.5 så det var bara en tillfällig viktdipp i förrgår.

Jaja, intervallpasset var kul och gick bra. Upplägget var 2 x (500+700+1200) i pulszonen 158-163, där varje "vila" varade till att pulsen gått ner till 130, dvs mycket korta pauser på 15-40 sekunder. Jag sprang 4.40-tempo på löpbandet och det var faktiskt först efter 500 m på sista 1200-sträckan som jag kom upp i 158 i puls. Å andra sidan nådde jag 163 efter 1000 m och slutade på 164 så jag var nog nära mjölksyran där. Vad säger du Daniel, var det lagom tempo eller skulle jag startat i 4.30-tempo? Ser du något annat bland siffrorna?

Känslan var iallafall bra och knät känns ok efteråt. Pulsen dalade från 164 till 130 på 70 sekunder.

/ Jochen

3 kommentarer:

  1. Ännu ett väl genomfört pass. Lite svårare att hinna upp i puls på de kortare intervallerna (500). Ligger du uppe i pulszonen redan där så får du stora problem att hålla farten på de långa intervallerna och pulsen kommer då att sticka iväg. Egentligen borde där stå i ditt program att den första intervaller bör ligga strax under den uppsatta pulszonen.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Tack för svar. Ska jag starta på 4.30 nästa gång?

    SvaraRadera
  3. Hoho!

    Inte nervikt utan bara ordentligt förkyld med feber men återuppstånden igår och tillbaka i gymmet imorse. Såg att jag missat svara på en fråga:Vad är optimal diet för viktnedgång och där man samtidigt kan bibehålla full träning? Finns det någon enkel minnesregel?
    Minnesregel: Se till att man gör av med mer energi än man stoppar i sig!
    Det betyder i praktiken att: alla former av chips, läsk och söta drycker (utom sportdryck u långpass), glass, godis, kakor är totalt uteslutet. Näringstät mat (energirik mat som även är rik på mineraler och vitaminer)ska intas på välplanerade tillfällen där den ger störst anabol (uppbyggande)och återhämtande effekt i förhållande till träning. Se även mitt svar på varför man ska äta så snart man kan efter träning.

    Hade!

    Ps: jag hejjar den 2/5!

    SvaraRadera