torsdag 22 april 2010

Överraskad

Ikväll har jag överraskat mig själv. Positivt. Genom pulsträningen har jag ju alltid en tydlig idé om hur det kommer att gå under det aktuella passet. Och oftast blir det ungefär som jag förmodat. Men idag gick det betydligt bättre.

På schemat stod ett distanspass på 7 km i pulszonen 145-150. Jag råkade öppna lite för hårt på 5.25-tempo och då andra kilometern blev lika snabb (pulsklockan var inte helt exakt i början) bestämde jag mig för att köra så länge det höll i det tempot. Jag räknade kallt med att spräcka mitt pulsupplägg och att jag skulle få sänka farten ett par snäpp för att kunna ligga kvar i rätt puls.

Till min förvåning dröjde det 5.0 km innan jag ens nådde upp till pulszonen och sedan nådde jag övre nivån, 150 först när jag hade 100 meter kvar att springa. Så jag höll hela vägen. Kors i taket. Då jag de senaste 8 dagarna nu sprungit 3 liknande pass kan det vara intressant att jämföra. Idag sprang jag fortare och höll samtidigt mycket längre, har du någon förklaring, Daniel?

Datum Km Tempo 145 150 Sluttempo med bibehållen 150 i puls
14/4 6 5.30 2.5 4.1 6.20
19/4 7 5.40 4.1 5.6 6.10
22/4 7 5.25 5.0 7.0 5.25

Kom just på att de två första passen varit på löpband med 1% motlut, kan det vara del av anledningen?
Och nu är det bara 10 dagar till examen, ska jag ändra något i träningen för att öka chanserna att kunna nå mina 50 km? Enligt schemat har jag kvar och tänker springa:

Lördag 11 km (140-145)
Söndag 3 km + 2 km (158-163)
Måndag 12 km (140-145)
Onsdag 3x1000m
Fredag 5 km jogg

Må fint!
Johan

Och förresten - knäet är nog lite bättre.



4 kommentarer:

  1. Bra pass igen. Visst kan det vara lite skillnad på löpband och ute men det brukar vara så att man kan "tjäna" lite i fart på löpbandet beroende på vilket steg (studsar man mycket hinner löpbandet rulla iväg lite när man är i luften) man har. Med andra ord har du blivit en klart bättre långdistanslöpare.
    Allt verkar flyta på bra för dig och ditt knä känns bättre så det finns ingen anledning att ändra något i programmet.

    SvaraRadera
  2. Hej Johan! Kul att det går bra. Jag undrar vilken maxpuls ni har kommit fram till att du har och vad din vilopuls brukar ligga på?

    Hälsningar,
    Johan S.

    SvaraRadera
  3. Hej namne!
    Den gamla minnesregeln 220 - ålder stämmer inte på alla men faktiskt på mig. Ifjor testade jag dessutom och kom upp till 179. Nu har jag blivit 42 och utgår från att jag har 178. Vilopulsen har skiftat mellan 48 o 50. Säg 48 då har jag 130 slag mellan vila och Max. 90% i puls bli mao 178 - 13 = 165 slag. 80% = 178 - 26 = 152 etc. Så räknar jag iallafall. Hoppas det var begripligt. Mvh Johan

    SvaraRadera