torsdag 15 april 2010

Knä? Blä!

Ett ömmande knä har hindrat mig från att springa idag och det får bli teoretisk "Fråga Daniel och Graciela"-träning istället.

1) En kommentar på förra inlägget tvivlar på varför man ska träna efter pulser. Ett härligt inlägg. Ja, Daniel, upp till bevis - varför ska man? Dina fem bästa argument.

2) Varför ska man helst äta nåt direkt efter träning? Och isåfall vad? Eller är det bara en myt?

3) Tänker framåt på Lundaloppet, vilken puls är den jag ska ligga på när jag springer de 10 km:na?

4) Vad är optimal diet för viktnedgång och där man samtidigt kan bibehålla full träning? Finns det någon enkel minnesregel?

5) Jag skulle vilja testa min lundalopps-standard då det ju närmar sig - får jag lov att byta ut ett pass mot att springa på 5.10-tempo och se hur länge det håller? (Jag vill bara få en värdemätare på hur jag ligger till.) Är det en dum idé? Några saker jag måste beakta?

Så det var mina tankar nu.

Hej o hå!
Johan


3 kommentarer:

  1. 1. Se tidigare kommentar. Svarade precis på frågan under tidigare inlägg.
    3. Svår fråga. Det är andra saker som påverkar när man tävlar än tränar. Stressen gör att pulsen går upp något men samtidigt kan man oftast ligga lite högre eftersom man är utvilad.
    Är man i riktigt bra form kan man ligga på samma puls som på intervallerna. En gissning kan vara på omkring 158-163 för din del. Ligger du högre kommer du att dra på dig mjölksyra.
    5. Det kan funka med ett testlopp. Viktigt är då att du är utvilad, ätit rätt och inte ont någonstans.

    SvaraRadera
  2. Hellu,

    först och främst har jag ett förslag på ett testlopp, skrylle 24/4 (3km ,5km , 10km). Daniel rätta mig om jag har fel men jag tycker det ligger bra till i tiden map lundaloppet.
    http://www.skryllegarden.se/loppet.php

    Anledningar till att äta direkt efter träning:
    1. Återhämtning blir effektivare: Ökad insulinkänslighet vilket medför att kroppens celler är extra mottagliga för att ta upp glukos från blodet. Enzym som hjälper till med anabola (uppbyggande processer) och inlagring av energi är uppreglerade (nivåer är förhöjda). Passa på! (0-60min)
    2. Tömda glykogendepåer i lever och muskler måste fyllas på, om så inte sker fortsätter kroppen ta bränsle från kroppsegna energidepåer (fettdepåer, muskelprotein). Nedbrytningsfas fortsätter, vilket inte är önskvärt om man tränar med målet att få ett bra och kvalitativt nästkommande pass. Planering A-O.
    3. Glöm inte bort att dricka och tips är att dricka något med salt och socker i eftersom vattenabsorptionen (sker genom osmos) i tunntarmen gynnas då.

    Sar så!

    SvaraRadera
  3. Tack för svar.
    2) Alltså inom en timme bör man äta nåt - vadå? En banan, smörgås eller vad som helst?

    Och glöm inte fråga 4. Om vi vänder på det - jag vill kunna löpträna max, men påverkar det hur jag ev. kan hålla diet? Är det förenligt? Hur? Är GI bra när man tränar?Etc etc. Inga detaljer, övergripande.

    SvaraRadera