måndag 19 april 2010

Glömde visst några frågor

1) Då du (Daniel) i ett tidigare svar förklarat att man sänker sin fart till halvmaror och maror har jag hittat på ett förslag som utgår från pulser (motionärnivå). Vad säger du om denna mycket grovt höftade modell:

Lopp Puls = Min puls = Fart i nuläget
10 km 85% 158 5.10-5.20
Malvmaraton 80% 152 5.30-5.40
Maraton 75% 145 5.50-6.00

Vad säger du?

2) Hur mycket påverkar vikt löphastigheten? Sånt måste det finnas tabeller för. I klartext, om jag i nuläget vägt 10 kilo mindre, hur mycket snabbare hade jag då troligtvis sprungit? Hoppas du förstår frågan.

För övrigt väger jag numera 109.4 kg så tre har tappats sedan jag började med löpträningen för en dryg månad sedan.

3 kommentarer:

  1. Nu kommer det frågor som jag i nuläget har svårt att svara på.
    Ditt testvärde ökar med ca 0.4 för varje kilo som man går ner. Testvärdet är din syreupptagningsförmåga/kroppsvikten. Ditt testvärde ligger på ca 50. Segraren på Vasaloppet har ca 85-90. Fotbollspelare i Allsvenskan har ca 60-65. En genomsnittsperson ligger strax över 40.
    Jag kan tänka mig (bara en gissning) att man kan kapa kanske 10-20 s/mil för varje kilo. Det finns naturligtvis en brytpunkt där man istället förlorar på att bli lättare. 1kg för en person som väger 50kg är 2% men om man väger 100kg är det bara 1%.

    Vad det gäller dina %-tal för olika sträckor ser det vettigt ut men vågar inte säga så mycket mer.
    Jag ska höra runt lite och ber att få återkomma när/om jag hittar någon ytterligare fakta i ärendet.

    SvaraRadera
  2. Hört runt lite vad det gäller pulszoner för längre sträckor. Detta är inget facit men så här säger en erfaren löpare vad som kan gälla för en motionär:
    10km ca 85%
    21km ca 82%
    42km ca 78-80%
    Varierar beroende på många olika faktorer där hur du är tränad spelar störst roll.

    Jag har inte fått något bra svar ännu ang viktminskning och bättre tid på milen

    SvaraRadera